Svininfluensa och vaccin..vad tycker ni?

Det är en stor diskussion det här.. Ska man ta vaccinet eller inte?
Vad jag förstår har fler i sverige dött efter att ha tagit vaccinet än dom som dött av svininfluensan?

Började diskutera det med en på slakteriet förra veckan och han tyckte att det var själviskt av mig om jag inte tog det, för att jag jobbar på en sån offentlig plats och kan smitta många. Men vaddå, är det inte bara att dom som är rädda att få det vaccinerar sig då? Så slipper jag som inte vill?

Har ni läst eller sett filmen om hon i USA som fick en nervsjukdom av vaccinet så hon inte kan gå? Nervsjukdomar är listade som en möjlig biverkning. Förstår att det är en på miljonen.. men ändå. Har man ingen allvarlig sjukdom sen innan så tror jag inte att svininfluensan är nå farligare än vanlig influensa! Och har man en allvarlig sjukdom sen innan kan man ju lika gärna dö av vaccinet. Då är jag hellre utan farliga ämnen i kroppen.

Det här skriver en forskare om det:
En ingrediens i Pandremix (svininfluensavaccinet) är thimerosal (konserveringsmedel) som innehåller kvicksilver (ethylkvicksilver). Jag fick uppgiften från Läkemedelsverket. Enligt Oxfords keminfosidor är thimerosal klassat som ett gift.

Amalgamfonden har varnat för samma form av kvicksilver eftersom formen på kvicksilvermolekylen är av typen etylkvicksilver (nära släkt med metylkvicksilver), en molekyl som lätt tar sig in hjärna och nervsystem. Förbud mot kvicksilver i amalgam infördes i Sverige 2009-06-01. Beslutet att köpa in vaccin som innehåller thimerosal till svenska folket togs 2009-07-24. I ena stunden totalförbjuds kvicksilver i munnen och i nästa stund är det okey att spruta in en liknande form av kvicksilver i blodbanorna. Nu är det helt plötsligt inte farligt alls.

Ja, vad tycker ni?

Här kan man förresten läsa  innehållsförteckningen för vaccinet:
http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832sv.pdf


Kommentarer
Postat av: päris

Jag tänker inte göra det... tror inte det är så farligt.

Men det var en på radion idag som sa att man får i sig mer kvicksilver varje dag i maten än vad en dos innehåller, så just det är kanske inte så farligt,...

2009-10-26 @ 17:14:19
Postat av: Johanna

Klart du ska vaccinera dig, vet du hur mycket skit och farliga ämnen du får i dej bara med det du äter varje dag?

2009-10-26 @ 18:27:06
Postat av: Petra

ja jag vet att man får i sig massa.. Men jag är skeptisk till vaccin. Till medicin i allmänhet. Tar inte det om jag absolut inte måste heller. Vaccin för barnsjukdomarna tex.. som gjort att folk idag inte har nått immunförsvar för att man inte kan bygga upp det när man är liten. Man vet inte vad man ska tro..

2009-10-26 @ 18:33:03
URL: http://pbjelke.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hade det varit bättre att massor med barn skulle dö i de sjukdomarna eller fått leva med sviterna efter dem typ postpolio?

2009-10-27 @ 08:55:08
Postat av: Hanna

Jag måste bara tillägga att Thimerosal också finns i ögondroppar, som den apotekare jag är:)

2009-10-28 @ 06:10:01
URL: http://hannupannu.blogg.se/
Postat av: Hanna

Eller vaddå, jag är inte alls apotekare än!:) Men snart!

2009-10-28 @ 06:11:44
URL: http://hannupannu.blogg.se/
Postat av: Petra

Alla barn dör ju inte av dom.. och det finns en risk att de som skulle dött av dom sjukdomarna ändå dör av nått annat sen. Jag vet inte hur många som dött av dom heller.. Men just svininfluensan verkar ju vara överskattad.

Av 182166 st som fått diagnosen så har 1799 dött. Kan tänka mig att en väldigt stor del skulle ha dött ändå. Och det är nog ett väldigt stort mörkertal på folk som inte fått diagnosen med. Många som bara är hemma och blir friska av sig själv.

2009-10-28 @ 09:09:14
URL: http://pbjelke.blogg.se/
Postat av: Tobbe

så du skulle låta bli att vaccinera dina kommande barn mot polio etc?

2009-10-28 @ 13:06:36
Postat av: Petra

Jag kommer absolut sätta mig in i det bättre innan jag tar nått beslut för mina barn. Men vet många som inte vaccinerar barnen alls. Har jobbat hos en homeopat och blivit lite inspirerad. För en läkare är medicin ALLTID det bästa, och en homeopat helt tvärt om. Jag känner att jag ligger nånstans mitt emellan.

2009-10-28 @ 14:48:18
URL: http://pbjelke.blogg.se/
Postat av: Sofi

Vi har trots allt utrotat en del sjukdomar i det här landet tack vare att vi vaccinerat alla barn. De som inte vaccineras blir ändå inte sjuka eftersom inte sjukdomen längre finns. Så hade det inte varit om de flesta struntat i att ta vaccinet.

Den här influensan är inte dödligare än någon annan procentuellt sett. Det jag tycker är otrevligt är att det många fall är tidigare helt friska personer som dött. Vanligtvis är det redan sjuka eller äldre som stryker med.

Men om man får den och överlever har man ett bättre skydd efteråt än om man vaccinerat sig.

Håller med om att det är svårt att veta, jag gillar inte heller meducin (tagit en alvedon i hela mitt liv)men jag tror att jag kommer att vaccinera mig ändå. Lite skämmigt om man dör lixom...

2009-10-30 @ 19:06:57
Postat av: Petra

haha ja det skulle ju vara jätteskämmigt :) Å tänk om man om 10 år är den ENDA som går framlänges. För alla andra tagit vaccin och fått nervsjukdomar :) Näärå, men jag tror jag har bestämt mig för att inte ta den. Fast jag vet en i min närhet som har svininfluensan nu. Jag satsar på att jag överlever. Annars kan du få min beachboll!

2009-10-30 @ 19:10:38
URL: http://pbjelke.blogg.se/
Postat av: Sofi

Men GU! Värsta hyggloburro!

2009-10-31 @ 19:04:00
Postat av: peter

Gu vad mycket snack om den där vaccinet. Men det är det ju med allt.Men jag tror mer på läkarna just nu för dom är ju mera insatta i det här med mediciner. Så jag har tagit och jag rekommenderar alla att ta

2009-11-19 @ 12:02:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0