Julebord med jobbet! :)

Då var det äntligen dax för mitt första norska julebord i lördags. Hade lite ångest faktiskt hela veckan.. Jobbhelg + julebord passar inte väldigt bra ihop. Försökte ge bort min söndag.. Men av nån anledning vill ingen jobba 9 timmar på söndagen efter ett julebord. Hmm.. Konstigt! :)

Här är mina betyg...

Pinnekjøtt:
Saltat och ångkokt fårkött som är ett måste på alla norskars julebord. Jag tyckte att det var ätbart iaf.. Det godaste fårkött jag ätit...(jag gillar inte fårkött) smakade mycket salt, och så var det bra konsistens på det. Inte alls så slemmigt som de andra fårrätterna jag ätit.

Ribbe:
Tror att det är samma som revbensspjäll.. men är inte säker. Kommer från gris iaf. Det var lika mycket fett som kött.. men plockade man bort fettet så var det ju bra :P 

Spekeskinke: Ser ut som parmaskinka typ.. Smakar nästan inget. Lite plastig konsistens. Men, eftersom det inte smakade nått måste jag ju säga att det var rätt gott iaf. :) Det är griskött, och när man lagar den så ligger den först 6-8 veckor i salt, sen ska den hänga torrt, mörkt och kyligt i flera månader. Låter avancerat tycker jag.

Till det här äter man rotmos och rödkål. Det var inget jag blev mätt på... så jag gick på förrättsbordet istället. Lax och sill var mer min grej :) Efterrättsbordet var vääääldigt bra det med! :)

Efter maten gick vi till Kariannes pappas hotellrum och drack upp oss lite.. Sen upp till övervåningen och satt och pratade med resten av gänget. Det var väl tänkt att man skull dansa och så.. men det var väldigt lite folk.. och dansa styrdans är inte riktigt min grej :D

Chefen var med och bjöd några rundor.. det uppskattades :)  Var lite osäker på om jag vågade ta emot eftersom jag skulle jobba.. men det såg ut som jag klarade det sa han :P

Söndagen gick helt okej faktiskt.. Lite illamående innan jag åkte på jobb, men sen hade jag bara en trött-svacka vid 17 tiden. Inget som inte lite luft kunde hjälpa :)

norska flaggan på plats....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0