Norge-Sverige 1-1

Jag har precis haft ett givande samtal med en arbetskamrat, och har kommit fram till att norska skolor är bättre än svenska på en punkt. På högstadiet så har dom fysisk aktivitet minst 30 minuter per dag! Det är ju otroligt bra om man tänker på att det bara blir mindre och mindre sånt i svenska skolor. 
Som jag förstod det så har även Förde och grannkommunerna även simning på schemat en gång i veckan på låg och mellanstadiet.
Vem som helst förstår ju att det hjälper på koncentrationen även i andra ämnen om man får röra på sig på skoltid. Det är så många som bara sitter när dom kommer hem med.

MEN, då måste jag även säga att Sverige är mycket bättre när det gäller skolmaten. För här måste ha med sig lunch, och då är det smörgåsar som gäller. När jag jobbade på ICA kom alltid gymnasieeleverna dit och köpte sin lunch. Typ bullar och en cola, eller som bäst en baguette och en juice. Förstå vad dyrt det skulle bli om man köpte lunch så där varje dag. Puh.

Även om jag åt ute massa på gymnasiet när jag tjänade mina egna pengar så var det ju inte varje dag. Det är faktiskt lite lyx att få lagad mat varje dag, även om man var trött på den maten just då. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0