Wannabe housewife

Idag har jag testat nått nytt.. Jag har lagat sylt!! Trodde aldrig det skulle hända mig måste jag erkänna.. Men så fick vi plötsligt en massa plommon.. och eftersom det inte går att äta 4 kg plommon bara så där så tänkte jag att jag skulle göra nått med dom. Plommonsylt är då tydligen populärt att ha på macka/skive här. Ingen skräll iofs eftersom dom lägger allt på macka.
Jag frågade på jobbet om man inte kan ha det på pannkaka också.. Svaret var NEJ. På pannkaka har man bara blåbärssylt..  Hmm.. jag tror nog att jag ska testa att ha på pannkaka ändå jag! :P
 
Förr i tiden var det ju självklart att göra sylt och sånt av bären och frukten som kom om hösten. Recepten gick säkert från mor till dotter i generation efter generation. Jag har inte fått nån husmorsuppläring av min mamma såjag fick göra det enda självklara.. Googla! :)
 
Nu står dom iallafall och kallnar i glasen..  Upp och ner ska dom stå, fråga mig inte varför. Det är säkert nått som mormor kan berätta för mig om jag frågar.
 


 
Blir det gott så är det absolut nått jag kan tänka mig att göra igen. Var ju väldigt enkelt!

Kommentarer
Postat av: Sofi

Du har alltså hunnit bli både Tante och husmor sedan jag träffade dig sist :-) Hoppas du är i Gävle en torsdag när du kommer till Sverige. Då är det volleyboll på Polhem kl. 20 som gäller!

Plommonsylt kan jag tänka mig är rätt bra sådär före och/eller efter förlossning iafll att du får bekymmer med magen. Jag kan också tänka mig att plommonsylt passar bra ihop med typ grönmögelost och sånt. Åtmistone gjorde min krusbärsmarmelad som jag gjorde i somras det :-)

Kram påla!
(som vi säger i Gävla)

2012-09-08 @ 20:05:50
Postat av: Petra

hehe observera att det är TantE och inte tant.. eller ja.. med mina nya stödstrumpor och syltkok så kan jag väl inte förneka det heller. :)
Ja, vi har inte bestämt riktigt när vi ska komma till Gävle men det är möjligt att vi kommer!
Krusbärsmarmelad lät väääldigt gott!
Kram

2012-09-09 @ 10:33:48
URL: http://pbjelke.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0